zaterdag 9 januari 2021

De lockdown quilter

 Het afgelopen jaar was het de bedoeling om quilts af te maken. Maar toch zijn er nieuwe projecten gestart. Iets wat waarschijnlijk veel quilters herkennen.

Voor het eerst heb ik meegedaan met een Mystery quilt de Mystery van Edyta Sitar.


Nu nog bedenken wat ik hiermee ga doen. Laat ik het zo of ga ik er een rand omheen zetten. Het was leuk om mee te doen met de mystery maar ik doe het denk ik niet weer. Ik maak liever een quilt waarvan ik weet hoe die gaat worden.

Het afgelopen jaar heb ik veel zitten quilten. En zijn er vier quilts helemaal af.


Van boven naar beneden: Winterslaap, Suikerzoete quilt, Verjaardagsquilt en Herfststerren.

De bovenste quilt, Winterslaap is een quilt met berenklauwen. 


Deze quilt heeft een wollen vulling. Alle quilts gaan bij mij in de wasmachine als ze af zijn, zo ook deze. Helaas gaat de vulling een beetje door de stof en lijkt de quilt van dichtbij op sommige plekken een beetje harig. Ik had op een Amerikaanse blog (weet helaas niet meer van wie) al gelezen dat dit kon gebeuren en was er een beetje bang voor. Maar ik wilde graag een wollen vulling proberen omdat de quilt dan misschien iets warmer zou zijn. De quilt is inderdaad iets warmer, maar voor volgende quilts gebruik ik weer katoen/polyester vulling. Het iets harige uiterlijk van deze quilt is niet het enige probleem, ook heeft een van de rode lapjes gebloed..

en heeft het grijs witte streepje een iets rozige tint. Maar het is een prima quilt om onder te liggen.

Ondertussen hangen er blokjes van het volgende nieuwe project op de designwall, Down home darling van de Temecula Quilt Company


En ik ben bezweken voor een patroontje dat ik kreeg van Quiltyfolk

Tulpen, het eerste blokje is gemaakt.

Er is weer een quilt in de ring terecht gekomen.


Dus nu het buiten vaak grijs en grauw is en we nog in lockdown zijn, kan ik lekker zitten quilten.


Fijne dag






8 opmerkingen:

  1. Pfff, dat is veel Quiltwerk geweest afgelopen jaar. Jammer dat de rode bij de Bereklauw gebloed heeft. Gelukkig alleen tegen het naast liggende lapje. Je kunt bij het rode lapje ook de haren van de wol zien. Geeft wel een ouderwetse uitstraling, maar is natuurlijk niet iets wat je wilt. Al het maar doet waarvoor het gemaakt is, je warm houden. De Edyta Sitar Mistery Quilt is mooi geworden. Ik heb er ook nog even over gedacht. De werkstukken waar je nu mee bezig bent zien er ook veelbelovend uit. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I'm making Audrey's tulips also. You are the second person that I've come across. Here is my version: https://appliqueandpatches.blogspot.com/2021/01/making-circles-around-tulips.html
    My friend used a wool batting in a quilt and hand quilted it and then gave it to her grandson. His mother washed the quilt and it turned out a mess. So, I won't be using wool batting.
    Your quilts look so lovely all folded up.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your Edyta Sitar mystery quilt is delightful! Love the colour combo. And your 'bear paws' all in plaids is wonderful too! I've been using wool batting lately, it is warmer and gives a softer cuddly quilt. I wash on a 'wool' setting and use cold water only.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Indrukwekkend hoor wat je allemaal hebt gemaakt en afgemaakt. Ik denk dat de meeste quilters door de pandemie een heel productief jaar hebben gehad. Jammer van het bloeden van je quilt, hopelijk vervaagd het nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Great job on the completed quilts! Such a good feeling. So sorry about your fabric bleed. Hate it when that happens. I would probably put a border on the mystery quilt just to make it mine. But then I hardly ever meet a quilt that I couldn't figure out a way to add a border! lol Love your sweet little tulip. Looking forward to all the different variations.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, I love your Wintersleep quilt. It's wonderful with those plaids and the striped sashing. Love it! I made a sample using a wool batting in the middle and had the same result, the bearding. I'm still thinking of how to use it--maybe a layer of muslin on top and bottom and then sandwich it in a quilt; or maybe use it in a duvet cover.
    I'm with you about mystery quilts. I like to know the end from the beginning. But it's a beautiful quilt.
    I also like your red and white quilt in the hoop. The feathered circle looks perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I no longer get the comments on my blog in my email. So, I would really like to thank you for commenting on my recent post about my 'Whale of a Tale' quilt. It was so fun to create and sew. Thanks so much. Your mystery quilt has the best color combination I've seen. It turned out so beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I was so tempted to make Edyta's quilt.......you have made it beautiful........
    very happy for you to join us on zoom..........you just need to have a camera and be able to hear us on your computer. People join on ipad's phones, computers.......its very easy you just click on a link that I email out when you comment on my post about our next zoom sewing time.......

    BeantwoordenVerwijderen