Posts tonen met het label quilten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label quilten. Alle posts tonen

dinsdag 5 oktober 2021

Quilten en patchen

 
Af en toe een stukje quilten..


Het is een patroon uit het tijdschrift Quiltmania. Het is leuk om een keer met meer moderne stoffen te werken. 


De hele tijd hetzelfde gaat niet, daarom af en toe ook iets anders..


Zoals de klosjes aan elkaar naaien. 

Lange tijd was dit mijn meeneem project, kant en klaar getekende stukjes in een trommeltje met naald en draad. Nu alle blokjes nog aan elkaar naaien..

Soms is het ook fijn om een stukje op de naaimachine te naaien.

Zoals logcabin blokjes, een patroon van Temecula quilt company Volgens de laatste telling nog iets van honderd blokjes maken.

Fijne dag


zaterdag 9 januari 2021

De lockdown quilter

 Het afgelopen jaar was het de bedoeling om quilts af te maken. Maar toch zijn er nieuwe projecten gestart. Iets wat waarschijnlijk veel quilters herkennen.

Voor het eerst heb ik meegedaan met een Mystery quilt de Mystery van Edyta Sitar.


Nu nog bedenken wat ik hiermee ga doen. Laat ik het zo of ga ik er een rand omheen zetten. Het was leuk om mee te doen met de mystery maar ik doe het denk ik niet weer. Ik maak liever een quilt waarvan ik weet hoe die gaat worden.

Het afgelopen jaar heb ik veel zitten quilten. En zijn er vier quilts helemaal af.


Van boven naar beneden: Winterslaap, Suikerzoete quilt, Verjaardagsquilt en Herfststerren.

De bovenste quilt, Winterslaap is een quilt met berenklauwen. 


Deze quilt heeft een wollen vulling. Alle quilts gaan bij mij in de wasmachine als ze af zijn, zo ook deze. Helaas gaat de vulling een beetje door de stof en lijkt de quilt van dichtbij op sommige plekken een beetje harig. Ik had op een Amerikaanse blog (weet helaas niet meer van wie) al gelezen dat dit kon gebeuren en was er een beetje bang voor. Maar ik wilde graag een wollen vulling proberen omdat de quilt dan misschien iets warmer zou zijn. De quilt is inderdaad iets warmer, maar voor volgende quilts gebruik ik weer katoen/polyester vulling. Het iets harige uiterlijk van deze quilt is niet het enige probleem, ook heeft een van de rode lapjes gebloed..

en heeft het grijs witte streepje een iets rozige tint. Maar het is een prima quilt om onder te liggen.

Ondertussen hangen er blokjes van het volgende nieuwe project op de designwall, Down home darling van de Temecula Quilt Company


En ik ben bezweken voor een patroontje dat ik kreeg van Quiltyfolk

Tulpen, het eerste blokje is gemaakt.

Er is weer een quilt in de ring terecht gekomen.


Dus nu het buiten vaak grijs en grauw is en we nog in lockdown zijn, kan ik lekker zitten quilten.


Fijne dag






vrijdag 14 augustus 2020

Suikerzoet

 Al langere tijd lagen er een paar tops keurig gedubbeld klaar om te quilten, en nu is er eindelijk weer één af.


Het is de Suikerzoete quilt, gemaakt van een stapel jellyrol stroken die ik van een vriendin kreeg. Het was een puzzel om uit te komen met de hoeveelheid stof. Wel leuk dat in mijn eigen voorraad nog een stukje rode stof is voor de bloemen. Bijna genoeg, voor één blok moest ik iets anders bedenken, dus maar een andere bloem gemaakt.

En de hele quilt gerasterd, veel werk maar het past goed bij deze quilt.

Omdat de quilt een beetje smal werd heb ik er links en rechts nog een strookje stof tegenaan gezet, met een smal strookje blauw ertussen omdat de strook iets ander roze is dan de blokken. Die roze stof komt uit een erfenis, waarschijnlijk oude stof.

Heerlijk dat er weer een quilt af is.


Fijne dag

dinsdag 17 maart 2020

Quilten

Eindelijk zit er weer een quilt in de quiltring.


Ondertussen zijn de meeste blokken gequilt en kan ik binnenkort aan de randen beginnen.


Om de gele sterren heb ik op het oog gequilt, niks afgetekend en daarom niet altijd op dezelfde afstand.. 


Hoe ik de rode sterren in de randen zal gaan quilten weet ik nog niet. De groene rand quilt ik waarschijnlijk net als de sashings.


De mini zandloper quilt uit de quiltmania groeit langzaam maar zeker. Al heeft dit even stil gelegen voor een ander project. 

Voor mijn verjaardag had ik een Simply Vintage gekregen omdat ik het patroon Padstow zo mooi vond en afgelopen november en december ben ik daarmee aan de slag gegaan. 

De Simply Vintage met de foto van de Padstow Quilt.


Deze top is te groot voor de vloer en voor de muur daarom maar even op mijn bed. Past perfect. Het was zo leuk om deze blokken te naaien, meer bruin en grijs dan ik normaal gebruik maar het past bij dit patroon. Net als bij de mini zandlopers heb ik weer geprobeerd om uit mijn voorraad stoffen iets te vinden wat lijkt op de sfeer van het origineel. En dan de eenvoudige blokken in elkaar zetten. Af en toe had ik toch een rijtje blokjes verdraaid en dus is het hier en daar een beetje anders geworden dan het origineel. 
Als ik dit zo op mijn bed zie liggen zou ik het liefst vandaag dubbelen en beginnen met quilten. Maar dat lukt niet dus eerst verder met de nine patch met sterren...

Fijne dag

maandag 14 mei 2018

Quilten


De afgelopen tijd heb ik erg veel zitten quilten. De mandjes quilt hing al maanden op de quiltring en was al een heel eind gequilt. Opeens wilde ik die quilt gewoon af maken. Soms heb ik dat.
Dus nu is mijn Hangslotmandjes quilt helemaal af.

Gelijk de volgende op de quiltring. Deze keer het big stitch quilten maar eens proberen.


Dus quilten met Venne katoen en een dikke naald. Het moet even wennen maar het gaat wel sneller dan gewoon quilten. En deze keer quilt ik gewoon op gevoel, dus zonder lijnen te tekenen. Als je een timmermans oog hebt wordt je waarschijnlijk naar van mijn quiltwerk. De lijnen lopen niet allemaal evenwijdig. Maar voor mij past het prima bij deze quilt. 


Alleen op de witte bliksemschicht heb ik hulp lijnen gezet voor het quilten. Het is wel een quilt waar ik blij van wordt. Zoveel leuke stoffen en vrolijke kleuren. 

Afgelopen vrijdag ben ik naar Bossche quilts en meer geweest. Een gezellige winkel met veel leuke stoffen en leuke trommeltjes.
Deze stoffen van Tula Pink mochten mee naar huis. Die vinden vast een plekje in een quilt. 


 Fijne dag

dinsdag 12 december 2017

Buiten sneeuw, binnen gezellig met patchwork

Terwijl er buiten nog sneeuw ligt

 is het binnen lekker knus, 
een mok met koffie, een paar Italiaanse koekjes, 

en naast me een Polak ster in wording.



En in de quiltring de mandjes quilt, ongeveer de helft is gequilt.

Maar nu eerst het kerstboompje verder optuigen.

Fijne dag

zondag 30 oktober 2016

Waar zal ik mee verder gaan?

Soms heb ik zo'n dag dat ik niet goed weet wat ik wil gaan doen. Zonet het ik het blog van Gerda gelezen. Ze was bezig met een hexagon quilt. Daar ben ik vorig jaar ook aan begonnen en heb al verschillende blokken af.

De bak even gepakt en op tafel gezet. Ja dat wordt wel mooi, van het midden is al een heel stuk af.


Maar ja er hangt ook nog een tefelkleed voor mam over de quiltring, ook leuk om te doen.


Of toch verder met de geappliceerde bloemen. Bijna alle blokken zijn af en ik zou natuurlijk blokken aan elkaar kunnen gaan naaien...


Zucht, soms best lastig om te kiezen. Eerst nog maar een kopje koffie en dan nog eens rustig over nadenken. Zijn er meer mensen die soms niet weten met welk project ze verder willen?

Fijne zondag

zaterdag 3 september 2016

Het lijkt een oude quilt

Als je de quilt zo over de bank gedrapeerd ziet dan lijkt het toch een oude quilt. Een heel eenvoudig patroon van fourpatch blokjes met witte blokjes ertussen. Het patroon staat in het boek "Scrap quilt (mania)" van Linda Koenig. Het is behoorlijk intensief gequilt, gewoon met de hand. En afgewerkt met een smal scrappy biesje.


En hij was op tijd af om op de open dag van de Frottende Freule over het wasrek te hangen, links op de foto. Rechts ligt de vingerhoedjes quilt van mijn moeder met 7000 stukjes over een bank gedrapeerd.


Nog even een stukje van dichtbij.


Hier is het quilten klaar, bij de kreukel zie je een blokje wat verkeerd om zit en boven in de foto zit nog een blokje verkeerd. Het gequiltte rasterpatroon is duidelijk te zien.



Fijne dag

woensdag 20 juli 2016

Iets heel anders proberen

Het boek "The improv handbook for modern quilters" was een cadeau voor mezelf.


En het leek me een uitdaging om zo'n moderne quilt te maken, zonder vast patroon. En na het doorbladeren en hier en daar stukken te lezen, besluit ik dat ik maar gewoon eens moet proberen zo iets te maken. 


De eerste blokken gaan best snel. De kleuren passen wel goed bij de hoezen voor de tuinstoelen dus een tafelkleed voor buiten zou wel mooi zijn. De blokken moeten dichter naar elkaar toe.


Nog wat meer blokken maken en alle blokken aan elkaar naaien dan heb ik binnenkort een mooi tafelkleed voor buiten. De blokken zijn vaak schots en scheef omdat ik zonder liniaal niet recht kan snijden. Het is wel erg leuk om te doen en het resultaat is uniek maar toch denk ik dat ik liever traditionele patronen maak.

En natuurlijk ben ik ook nog steeds druk aan het quilten.

Gisteren heb ik nog een paar piramides getekend en geknipt voor de piramide quilt.
 Ze zitten netjes in bundeltjes aan elkaar gespeld zodat ik er zo mee aan de slag kan. Misschien ga ik straks even ergens in de schaduw zitten naaien.

Fijne dag


zondag 10 juli 2016

Een beetje van alles


Wat zal ik vandaag gaan doen, lekker buiten zitten in ieder geval. Zal ik een stukje sok breien of klosjes naaien...


Of piramides naaien..
Ja dit ga ik doen. Behalve naaien heb ik ook nog een aantal driehoekjes getekend en geknipt. Uiteindelijk heb ik vandaag 2 piramides gemaakt.


De witte had ik al eerder gemaakt. Vandaag de andere twee. Ik probeer alles te maken van restjes, maar soms valt het niet mee om 9 kleine piramides te knippen. Nog even zoeken naar iets grotere restjes.

Natuurlijk waait er een kleine piramide weg en valt in een restje water in een schaaltje. Gelukkig schijnt de zon en is het op de tuinstoel gespelde lapje snel droog.



Aan het eind van de middag nog een stukje van de finale van Wimbledon gezien en ondertussen een paar pennen gebreid en daarna een stukje gequilt. Als ik weer een paar nieuwe lijntjes trek voor het quilten zie ik dat er een blokje verkeerd om zit. Het geeft extra charme aan de quilt. Het was me toen ik de quilt in elkaar naaide niet opgevallen.