Posts tonen met het label berenklauw. Alle posts tonen
Posts tonen met het label berenklauw. Alle posts tonen

zaterdag 9 januari 2021

De lockdown quilter

 Het afgelopen jaar was het de bedoeling om quilts af te maken. Maar toch zijn er nieuwe projecten gestart. Iets wat waarschijnlijk veel quilters herkennen.

Voor het eerst heb ik meegedaan met een Mystery quilt de Mystery van Edyta Sitar.


Nu nog bedenken wat ik hiermee ga doen. Laat ik het zo of ga ik er een rand omheen zetten. Het was leuk om mee te doen met de mystery maar ik doe het denk ik niet weer. Ik maak liever een quilt waarvan ik weet hoe die gaat worden.

Het afgelopen jaar heb ik veel zitten quilten. En zijn er vier quilts helemaal af.


Van boven naar beneden: Winterslaap, Suikerzoete quilt, Verjaardagsquilt en Herfststerren.

De bovenste quilt, Winterslaap is een quilt met berenklauwen. 


Deze quilt heeft een wollen vulling. Alle quilts gaan bij mij in de wasmachine als ze af zijn, zo ook deze. Helaas gaat de vulling een beetje door de stof en lijkt de quilt van dichtbij op sommige plekken een beetje harig. Ik had op een Amerikaanse blog (weet helaas niet meer van wie) al gelezen dat dit kon gebeuren en was er een beetje bang voor. Maar ik wilde graag een wollen vulling proberen omdat de quilt dan misschien iets warmer zou zijn. De quilt is inderdaad iets warmer, maar voor volgende quilts gebruik ik weer katoen/polyester vulling. Het iets harige uiterlijk van deze quilt is niet het enige probleem, ook heeft een van de rode lapjes gebloed..

en heeft het grijs witte streepje een iets rozige tint. Maar het is een prima quilt om onder te liggen.

Ondertussen hangen er blokjes van het volgende nieuwe project op de designwall, Down home darling van de Temecula Quilt Company


En ik ben bezweken voor een patroontje dat ik kreeg van Quiltyfolk

Tulpen, het eerste blokje is gemaakt.

Er is weer een quilt in de ring terecht gekomen.


Dus nu het buiten vaak grijs en grauw is en we nog in lockdown zijn, kan ik lekker zitten quilten.


Fijne dag






donderdag 28 september 2017

Mandjes en andere quilts


Vandaag ben ik flink verkouden maar gelukkig kan ik af en toe even een mandje quilten.

Vorige week ben ik nog bij Petra Prins geweest, natuurlijk een paar lapjes gekocht. Deze keer voor de quilt Anna Roos uit een boek van Petra Prins. 




Ook een nieuw quiltmania boek mocht mee naar huis. Echt een prachtig boek met mooie foto's van oude quilts.


De laatste berenklauw is af, dus mijn berenklauw quilt kan binnenkort in elkaar gezet worden.



En samen met mijn moeder heb ik een paar quilts gedubbeld, onder andere mijn mandjes quilt en de ninepatch met sterren. 



Fijne dag


zaterdag 22 april 2017

Prachtig stofje

Afgelopen week was ik even in Zutphen bij de winkel Petra Prins, de winkel was behoorlijk leeg. Logisch want er is een beurs in Nantes, Frankrijk.

Maar toch is het weer gelukt om een heel mooi stofje te vinden, ook al heb ik helemaal niets nodig....

En af en toe maak ik nog een bereklauw blok. Het is nog steeds leuk om te doen. Maar doordat ik het druk heb met wat andere dingen gaat het niet zo snel.
Er moeten nog 5 blokken gemaakt worden en ik kan gaan nadenken over een sassing. 

Fijne dag

donderdag 26 januari 2017

Een kleur, een herinnering, een berenklauw


Het is maf maar bij het maken van dit blok moest ik de hele tijd denken aan een stophoest snoepje

Waarschijnlijk komt dat door de kleur van de driehoekjes. Maar waarom ik ook steeds aan salmiak moest denken weet ik niet.
Bij meerdere ruitjes komen herinneringen boven aan bijvoorbeeld een geruite tuinbroek die ik als kind heb gedragen. En aan een stage in Schotland waar ik naar de Highland games ben geweest en veel mensen rondlopen in kilts. Deze blokken halen erg veel herinneringen naar boven. 

Aan de design muur heb ik een fleece gehangen zodat alle blokken bij elkaar kunnen hangen.

De blokken hangen niet op de juiste plek, maar zover ben ik nu. Nog niet alle blokken hebben hun sashing maar het schiet al lekker op. 

Fijne dag.

dinsdag 24 januari 2017

Steeds meer berenklauwen


Het berenklauwen naaien gaat maar door. En ook het streepje voor tussen de klauwen heb ik gevonden. In de foto hierboven hebben de buitenste klauwen in de bovenste rij al een grijs streepje tussen de klauwen.
Na veel dubben toch besloten om bij alle klauwen hetzelfde streepje te gebruiken in plaats van de restjes die ik nog had. Ik was bang dat het anders erg rommelig zou worden en er was ook niet genoeg voor alle blokken. 

Zou ik genoeg ruitjes hebben voor nog 17 blokken? Ik heb 35 blokken nodig voor een mooie 1 persoons-quilt. Als ik deze stapel lapjes zie dan denk ik dat er nog wel genoeg lapjes zijn.

Fijne dag

maandag 16 januari 2017

Nog meer berenklauwen


De afgelopen paar dagen heb ik nog een paar berenklauwen genaaid.
Het is zo leuk om te doen.
Het patroon van de berenklauwen komt uit Quiltmania 115 en de inspiratie van de blog juliekquilts

Maar vandaag heb ik weer een stukje gequilt


Fijne dag

donderdag 12 januari 2017

Berenklauwen

Het Berenklauw patroon is niet direct mijn favoriet. In de Quiltmania 115 wordt het patroon gebruikt in een quilt met herfst kleuren. 
 Wel mooi maar niet direct wauw.

Maar dan kom ik een prachtige quilt tegen bij Juliekquilts. Ze maakt een quilt met allerlei ruitjes. Lekker stoer. En ja het is het berenklauw patroon. 

 Vandaag heb ik de eerste twee blokken gemaakt. Al jaren heb ik een grote doos met ruitjes en streepjes stof, het meeste gekregen van een, ondertussen overleden, vriendin. En nu komen die stoffen goed van pas. Welke stof er tussen de klauwen komt weet ik nog niet. Het blok hierboven hangt op een Westfalen stof. Maar dat is maar een klein stukje dus niet genoeg voor een hele quilt.

Het rode ruitje van de grote blokken vond ik zo mooi, warm rood. Met een extra naadje erin net genoeg voor 4 blokken, maar niet genoeg om het ruitje netjes door te laten lopen. Misschien geeft dat juist nog meer charme als alle blokken in elkaar zitten. Ik houd de maten uit de Quiltmania aan, de blokken worden 10 inch. Het is echt superleuk werk om deze blokken te naaien.

Fijne dag